The Implementation of Group Counseling using the Reframing Technique to Reduce Bullying Behavior Tendencies among Madrasah Tsanawiyah Negeri Students
DOI:
https://doi.org/10.22460/quanta.v9i2.6039Keywords:
Bullying Behavior, Reframing Technique, Group Counseling, MTsN StudentsAbstract
This study aims to examine the effectiveness of the reframing technique in reducing bullying tendencies among students at MTsN 1 Makassar City. This research employed a quantitative approach with a quasi-experimental design. The study population consisted of 25 students identified as having bullying tendencies, with a sample of 16 students selected through proportional random sampling. Data were collected through observation and a bullying tendency scale and analyzed using the independent sample t-test. The results indicated that the reframing technique in group counseling services significantly reduced students’ bullying tendencies. The study concludes that the reframing technique is effective as an intervention to decrease bullying behavior in the school environment. The implications of these findings provide a foundation for school counselors and educators to design guidance programs and psychological interventions to prevent bullying behavior among students.
References
Afia, N. P., & Pangestie, E. P. (2024). Konseling Kelompok Pendekatan Behavior Dengan Teknik Reframing Untuk Mengurangi Perilaku Agresif Peserta Didik. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Pandohop, 4(2), 60–66. https://doi.org/10.37304/pandohop.v4i2.15154
Ahmad, E. H. (2019). Cognitive-Behavioral Therapy Untuk Menangani Kemarahan Pelaku Bullying Di Sekolah. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia, 4(1). 14-18. https://dx.doi.org/10.26737/jbki.v4i1.860
Akbar, G. (2018). Mental Imagery Mengenai Lingkungan Sosial Baru Pada Korban Bullying. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(1), 14–22. http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v1i1.3274
Aswat, H., Kasih, M., Ode, L., Ayda, B., & Buton, U. M. (2022). Eksistensi Peranan Penguatan Pendidikan Karakter Terhadap Bentuk Perilaku Bullying Di Lingkungan Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 9105–9117. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3389
Bete, M. N., & Arifin. (2023). Peran Guru Dalam Mengatasi Bullying Di Sma Negeri Sasitamean Kecamatan Sasitamean Kabupaten Malaka. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP), 8(1), 15–25. https://doi.org/10.59098/jipend.v8i1.926
Creswell, J. W. (2023). Research design: Pendekatan metode kualitatif, kuantitatif dan campuran (Edisi Bahasa Indonesia Cetakan VI). Pustaka pelajar. Yogyakarta.
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Fifth edition. In Los Angeles, SAGE.
Dewi, P.Y.A. (2020). Perilaku School Bullying Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar. 1(1) 39-48. http://dx.doi.org/10.55115/edukasi.v1i1.526
Fahham, A. M. (2024). Kekerasan Pada Anak Di Satuan Pendidikan. Idntimes.Com, 1 Oktober, 1–2. https://berkas.dpr.go.id/pusaka/files/isu_sepekan/Isu%20Sepekan---I-PUSLIT-Februari-2024-190.pdf
Fajriani, A., Thalib, Sy. B., & Umar, N. F. (2021). Penerapan Teknik Reframing Untuk Mereduksi Perilaku Rendah Diri Siswa Di Sma Negeri 6 Luwu. Pinisi Jurnal Of Education, 1(1), 1–18.
Fajrin, N. M., & Christina, E. (2020). Teknik Reframing untuk Meningkatkan Percaya Diri Korban Perundungan Verbal di Sekolah Dasar. Jurnal BK Unesa, 11(4), 620–629. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-bk-unesa/article/view/35121
Habibah, U. (2019). Konseling Kelompok Dengan Teknik Reframing Untuk Menurunkan Perilaku Agresif Siswa Di SMP Negeri 7 Sukoharjo Tahun Ajaran 2018/2019. Universitas Negeri Semarang.
Jasni, M., Saman, A., & Pandang, A. (2023). Efektivitas Teknik Psikodrama untuk Mengatasi Perilaku Bullying Siswa Kelas XI di SMA Negeri 1 Majene. Pinisi Journal Of Education, 1(1), 1–11.
Kurnia, D. (2017). Gambaran Pengetahuan Guru Tentang Perilaku Bullying Pada Anak Sekolah Dasar Di Desa Karangtengah Kecamatan Baturraden Kabupaten
Kurniati, A., Oktaviani, U. D., & Warkintin. (2024). Upaya Pencegahan Tiga Dosa Besar Pendidikan Melalui Sosialisasi Pada Anak Sekolah Dasar. JPPM: Jurnal Pelayanan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 72–84. https://doi.org/10.31932/jppm.v3i1.3483
Melita Z & Seniwati. (2024). Efektifitas Terapi Kognitif Perilaku Terhadap Pencegahan Perilaku Bullying Pada Siswa Smpn Kota Bekasi. Jurnal Afiat : Kesehatan dan Anak, 10(2) 94-107. https://doi.org/10.34005/afiat.v10i2.4345
Nopriyansah, R., Kusnadi, & Jannati, Z. (2023). Teknik Reframing Dalam Mereduksi Perilaku Agresif Remaja Dengan Konseling Individu ( Studi Kasus Klien “ D ” Di Kelurahan Pahlawan Palembang ). Jurnal Ilmu Sosial, Humaniora Dan Seni, 1(2), 79–82. https://doi.org/10.62379/jishs.v1i2.630
Oktarini, I, & Sabaruddin. (2024). Analisis Keterkaitan antara Pengaruh 3 Dosa Besar dalam Dunia Pendidikan dengan Aspek Sosial Peserta Didik di SMP. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(3). 42634-42639. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/20424
Pandang, A., & Anas, M. (2019). Penelitian Eksperimen Dalam Bimbingan Konseling Konsep Dasar & Aplikasinya Tahap Demi Tahap. Makassar: Badan Penerbit UNM.
Pandang, A., Latif, S., & Harum, A. (2024). Teknik - Teknik Konseling Kelompok Dasar Teori, Langkah Operasional, dan Lembar Kerja (1st ed.). Rajawali Pers. Makassar
Raflesia, C, & Maharani, T. (2024). Pendampingan Pencegahan Tiga Dosa Besar Pendidikan Untuk Meminimalisir Kasus Bullying Pada Anak Sekolah Dasar Di Desa Mekar Jaya.Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 2(10). 4504-4510. https://doi.org/10.59837/jpmba.v2i10.1763
Rahayu B.A., P. I. (2019). Bullying Di Sekolah : Kurangnya Empati Pelaku Bullying Dan Lack Of Bullies Empathy And Prevention At School. Jurnal Keperawatan Jiwa, 7(3), 237–246. https://doi.org/10.26714/jkj.7.3.2019.237-246
Rambe, S. R. L., Toni, & Rohana. (2024). Penerapan Permendikbud No. 82 Tahun 2015 Terhadap Pencegahan Bullying Di SMA Negeri 1 Marbau. Research and Development Journal of Education, 10(1), 296–302. http://dx.doi.org/10.30998/rdje.v10i1.22115
Rigby, K. (2007). Bullying in School and What To Do About It. ACER Press.
Sa’adah, M. (2020). Penerapan Teknik Reframing Melalui Bimbingan Rohani Islam Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Positif Pasien Rawat Inap Rumah Sakit Islam Pati. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Kudus. Kudus
Sitohang, L. A., Ramadani, P., Nursaadah, & Mardiana. (2024). Peran Penting Keluarga, Sekolah, Dan Masyarakat Dalam Memerangi Bullying Di Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Pendidikan, 6(3), 398–406. https://journalpedia.com/1/index.php/jkp/article/view/2713
Sofyan, F. A., Wulandari, C.A., Liza, L. L., Purnama, L., Wulandari, R., Maharani, N. (2022). Bentuk Bullying Dan Cara Mengatasi Masalah Bullying Di Sekolah. Jurnal Multidisipliner Kapalamada, 1(4). 496-504. https://doi.org/10.62668/kapalamada.v1i04.400
Tohirin. (2019). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah (2019th ed.). Rajawali Pers.
Trisnani, R. P., & Wardani, S. Y. (2019). Perilaku Bullying Di Sekolah. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 1–11. https://journal.upy.ac.id/index.php/bk/article/view/37
Wicaksono, B, & Widiyaningrum, P.(2024). Efektivitas Simulasi Drama Materi Sistem Pernafasan Terhadap Hasil Belajar Dan Sikap Kreatif Siswa. Jurna; Phenomenon. 10(1). 1-14. https://doi.org/10.21580/phen.2020.10.1.4084
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nurul Anisah Fadhilah Ramli, Abdullah Pandang, Aswar Aswar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require a grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.