Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the feasibility of learning media electronic module (e-module) based on Kvisoft Flipbook Maker Pro on derivative material with Scientific approach using Research and Development research methodology. The study was conducted in two schools by taking 4 students as a student response in small classes and 20 students in a large class. The research instrument used in the form of evaluation formative form of teaching materials for material experts, media experts, and student responses. From the result of the assessment of expert material instrument obtained an average score of 101.25 with very good criteria, the assessment of expert media instruments obtained an average score of 116 with good criteria as well as on student response instruments obtained 86.44 with very good criteria. These results indicate that the e-module of mathematics with the scientific approach of the derived material for the XI class of the even semester high school is worthy of use in the process of learning in the classroom.

Keywords

E-module Derivative Scientific Kvisoft Flipbook Maker

Article Details

References

  1. Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
  2. Fadli, A. (2017). Deskripsi Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran Berbasis Role Play Game Education Untuk Pembelajaran Matematika. Pemanfaatan Smartphone untuk Literasi Produktif Menjadi Guru Hebat dengan Smartphone (pp. 52-57). Surakarta: Pascasarjana Teknologi Pendidikan FKIP Universitas Sebelas Maret.
  3. Kintoko. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbantuan Komputer dengan Lektora Authoring Tools pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas VIII SMP/MTs. Elektronik Pembelajaran Matematika, 3(2):167-178.
  4. Marla, A., & Suparman. (2015). Pengembangan E-modul Matematika Materi Statistika Untuk Kelas VII SMP/MTs dengan Pendekatan Saintifik. AdMathEdu, 355-361.
  5. Megariati. (2011). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Turunan Fngsi Menggunakan Teknik Probling Prompting di Kelas XI IPA 1 Sekolah Menengah Atas Negeri 2 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1):74-94.
  6. Ngilawajan, D. A. (2013). Proses Berpikir Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah Matematika Materi Turunan ditinjau dari Daya Kognitif Field Independent dan Field Dependt. Pedagogia, 71-83.
  7. Nuroifah, N. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Materi Sistem Ekskresi Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Dawarblandong Mojokerto. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 1(1):1-10.
  8. Rokhman, N. (2014). Multimedia Pembelajaran Turunan Bernuansa Konstruktivisme dan Problem Solving. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education. 1(1):
  9. Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.
  10. Setyono, T. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Macromedia Flash pada Materi Bangun Ruang Kelas VIII SMP. E-Journal Prodi Matematika, 1-10.
  11. Sinurat, M. (2015). Pengembangan Media Pembelejaran Matematika Berbantuan Program Flash Untuk Meningkatkan Kemampuan Matematika Siswa SMP. jurnal Tabularasa PPS UNIMED, 154-170.
  12. Sudjana, & Rivai. (2011). Media pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
  13. Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
  14. Sukarjo. (2006). Kumpulan Materi Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Pascasarjana UNY.
  15. Waldopo. (2011). Analisis Kebutuhan Terhadap Program Multimedia Interaktif Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 244-253.
  16. Yuberti. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Kvisoft Flipbook Maker yang Merujuk Pada Nilai-nilai Keislaman di Perguruan Tinggi Negeri Lampung. UINi Raden Intan Lampung.