Main Article Content

Abstract

ABSTRAK Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pencapaian dan peningkatan kemandirian belajar matematik siswa melalui pembelajaran matematika realistik. Metode penelitian yang digunakan adalah kuasi eksperimen dengan non-equivalent control group design Hasil penelitian sebagai berikut. pembelajaran matematika realistik lebih efektif dalam pencapaian dan peningkatan kemandirian belajar siswa dibandingkan pembelajaran konvensional. Perbedaan pencapaian dan peningkatan kemandirian belajar siswa pada kedua kelompok pembelajaran signifikan. Besarnya pencapaian kemandirian belajar matematik siswa kelompok pembelajaran matematika realistik  dan siswa kelompok pembelajaran konvensional, masing-masing sebesar 176,85 dan 172,96. Sementara itu, besarnya peningkatan kemandirian belajar matematik siswa kelompok pembelajaran matematika realistik adalah 0,1 dibandingkan dengan pembelajaran konvensional. Kata Kunci    :   Kemandirian belajar, Pembelajaran matematika realistik.  ABSTRACTThe Purpose of this study is to determine the achievement and improvement of self regulated learning student through realistics mathematics learning. This study use a quasi-experimental design by the non-equivalent control group. The results are realistics mathematics learning   more effectively in the achievement and improvement of self regulated learning student is compared conventional learning. Differences achievement and improvement in both groups is significant. The magnitude of the achievement of self regulated learning student is taught through realistics mathematics learning is 176.85, while self regulated learning student is taught through conventional learning is 172.96. While, the magnitude of the increase in self regulated learning student is taught realistic mathematics learning is 0.1, if it is compared with conventional learning. Keywords:        Self regulated learning, Realistic mathematics learning.

Article Details

References

  1. Haji, S. (2015). Developing Students’ Mathematical Reasoning Through Realistic Mathematics Learning Based On Open-Ended. Proceeding The 2015 International Seminar On Education, Organized by Faculty of Teacher Training and Education University of Bengkulu, Indonesia, 16-18 January 2015. ISBN: 978-602-8043-43-4.
  2. Haji, S. dan Abdullah, M.I. (2014). Model Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Matematika Tingkat Tinggi dan Kemandirian Belajar Siswa. Laporan Penelitian Tim Pascasarjana. Jakarta: Dikti. Tidak diterbitkan.
  3. Sugiyono (2006). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
  4. Suryanto (2010). Sejarah Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI). Yogyakarta.
  5. Traffers (1987). Three Dimentions, A Model of Goels in Theory Description in Mathematics Instruction. Dordrecht: Reidel Publishing Company.
  6. Wolters, C.A. Pintrich, P.R. dan Karabeninch, S.A. (2003).Assesing Academis Self-Regulated Learning. National Institutes of Health March, Michigen.